Skip navigation

Diskotek betalte bøde på 10.000 kr. for at rette markedsføring med alkohol mod unge

25. februar 2020

Sag

Et diskotek vedtog en bøde på 10.000 kr. for overtrædelse af markedsføringslovens § 11, stk. 2. Diskoteket havde omtalt alkohol i beskrivelsen af et arrangement på et socialt medie, der også rettede sig mod 16-17-årige.

Et diskotek markedsførte en begivenhed på et socialt medie med denne tekst:

”[…] Bartilbud: -Wonn saft kun 30 kr - spar 20 kr-10 shots 100 kr -1 fl vodka og juice 450 kr […]Mixer: du bestemmer selv hvad du ønsker fra baren ud fra disse priser: -500 kr Husets Cuba Pure vodka -600 kr Captain Morgan, Jægermeister, Bacardi rom, rass, lime, Bombay gin, Southern Comfort, Canadian Club, Jack D, Tequila, Cuba falver  -700 kr Grey Goose  -900 kr Belvedere  -1000 kr Ciroc -400 kr Shots små serien  -50 kr RTD, Mokai, Shaker, Breezer, Wonn -30 kr Cult små - 50 kr stor  -35 kr Red Bull  -30 kr Tuborg  -20 kr Vand  Champagne:  -500 kr Husets Puffin  -1600 kr Husets Puffin magnum -700 kr Moët Chandon brut -1000 kr Moët Chandon Ice  -1800 kr Dom Perignon […]”.

Da markeringen ”16+” fremgik af overskriften til begivenheden, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig til personer fra 16-17 år, og at diskoteket derfor havde overtrådt markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt.

Diskoteket blev politianmeldt, og sagen endte med, at diskoteket vedtog en bøde på 10.000 kr.

Sagsnummer: 18/06583

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

KUNNE DU BRUGE SIDEN?