Skip navigation

Bøde på 50.000 kr. for ulovlig markedsføring af alkohol til unge på et socialt medie

30. juli 2020

Sag

Et diskotek omtalte alkohol i beskrivelsen af fem begivenheder på et socialt medie. I beskrivelsen af begivenhederne stod der, at de også rettede sig også mod 16-17-årige. Diskoteket accepterede en bøde på 50.000 kr.

Et diskotek markedsførte fem begivenheder på et socialt medie. Begivenhederne rettede sig også mod 16-17-årige. En af begivenhederne blev omtalt med følgende tekst:

”[…] Alder: 16 år el. studiekort […]Der er rift om bordene, så det er først til mølle princippet. #1 Premium 3L Ciroc Premium vodka 3L I am rosé 24 Redbull 15 Gratis entre 15 Udenom køen 7450 #2 4 fl Smir-noff 2 fl shots 8L mixer 10 Gratis entre 10 Udenom køren 3450 #3 2 fl smirnoff vodka 1 fl shots 1 fl 1,5L SCAVI & RAY Magnum bobler 4L mixer 8 Gratis entre 8 Udenom køen 1950 #4 1 fl smirnoff vodka. 1 fl shots 2 L mixer 6 Gratis entre 6 udenom køen 1250 […]”.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt.

Da diskoteket havde omtalt alkohol og samtidig havde skrevet i opslagene, at der var adgang med studiekort (fra et gymnasie eller en erhvervs-uddannelse), at aldersgrænsen var 16 år eller anvendt markeringen 16+, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig mod personer fra 16-17 år.

Diskoteket blev politianmeldt og vedtog en bøde på 50.000 kr.

Sagsnummer: 18/06582

Lovgrundlag:Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

Sidst opdateret: 30. juli 2020

Kunne du bruge siden?