Skip navigation

Bøde på 130.000 kr. for markedsføring af alkohol til gymnasieelever

29. maj 2020

Sag

Et diskotek betalte en bøde på 130.000 kr. for at have omtalt alkohol i beskrivelsen af 13 begivenheder på et socialt medie rettet mod gymnasieelever, hvor over halvdelen af eleverne er mellem 15 og 18 år.

Et diskotek markedsførte 13 begivenheder på et socialt medie, der rettede sig mod forskellige gymnasier. En af begivenhederne blev omtalt med følgende tekst:

”[Gymnasiets navn] TAKEOVER – FREDAG D. 15 SEPTEMBER FRIE SJUSSER OG SHOTS FRA 23.00-00.00 FOR ALLE PÅ ”[gymnasiets navn]”.

En anden begivenhed blev beskrevet med denne tekst:

”[Diskotekets navn] PRÆSENTERER – FREDAG D. 26 JANUAR FRIE SJUSSER OG SHOTS FRA 23.00-00.00 FOR [navnene på to gymnasier] – BOOK DIT NU BORD PÅ +45 [telefonnummer] – Denne begivenhed er ikke et samarbejde med hverken festudvalg eller gymnasierne, vi er bare i fest humør – [diskotekets navn] –”.

Efter markedsføringslovens § 11, stk. 2, er enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år forbudt.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at alle opslagene var overtrædelser af markedsføringslovens § 11, stk. 2, da de indeholdt omtale af alkohol, og fordi de rettede sig mod gymnasieelever, hvor over halvdelen af alle elever er i alderen 15 til 18 år.

Diskoteket blev politianmeldt og betalte en bøde på 130.000 kr.

Sagsnummer: 18/13577

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

KUNNE DU BRUGE SIDEN?