Skip navigation

Bøde på 10.000 kr. for ulovlig markedsføring med alkohol til unge

15. juni 2020

Sag

Målgruppen for markedsføringen af en ølstafet på et socialt medie fra et diskotek var også 16-17-årige. Derfor blev diskoteket politianmeldt. Sagen endte med, at diskoteket betalte en bøde på 10.000 kr.

Et diskotek markedsførte en begivenhed på et socialt medie med bl.a. følgende tekst:

ØLSTAFET […] Vi gentager succesen fra sidste år! 🍺🏃💦Venner, bekendte, familie og andre ølelskende personer - det er atter blevet tid til at vi skal afholde ØLSTAFET […] Pris: 100 kr. pr. hold for deltagelse inkl. FRI ENTRE på [diskoteket] bagefter. Pris: 250 kr. pr. hold for deltagelse Inkl. 1 ks. øl (30 stk), Svedbånd, Oplukkere mv. + 3 Sommersby eller Tuborg til Afterparty på [diskoteket][...] REGLER: 1. ALDERSGRÆNSE: 16+”.

Markedsføringslovens § 11, stk. 2, indeholder et forbud mod enhver omtale eller billeder af eller henvisninger til alkohol i markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år. Det gælder uanset, om markedsføringen vedrører salg af alkohol, eller om alkohol anvendes som virkemiddel til at sælge andre produkter.

Da diskoteket havde omtalt alkohol og samtidig havde markeret opslaget med 16+, vurderede Forbrugerombudsmanden, at markedsføringen også rettede sig mod personer fra 16-17 år. Virksomheden blev derfor politianmeldt.

Diskoteket vedtog en bøde på 10.000 kr.

Sagsnummer: 18/06558

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende §11

KUNNE DU BRUGE SIDEN?