Skip navigation

Markedsføring af abonnement på en avis var vildledende

09. maj 2022

Sag

En telefonsælger fra en avis overtrådte vildledningsforbuddet, da sælgeren gav en forbruger indtryk af, at forbrugeren blot ville modtage et tilbud på et avisabonnement, men i stedet tilmeldte sælgeren forbrugeren et løbende abonnement på avisen.

En forbruger blev ringet op af en telefonsælger fra en avis. Forbrugeren sagde under samtalen ”nej tak” til et abonnement på avisen, men hun accepterede at modtage et tilbud pr. mail. I stedet for et tilbud blev forbrugeren imidlertid tilmeldt et løbende abonnement på avisen, som forbrugeren selv skulle annullere for ikke at påtage sig en betalingsforpligtigelse. Da forbrugeren efterfølgende kontaktede avisens kundeservice, fik hun at vide, at telefonsælgeren havde ”reserveret” et tilbud til forbrugeren, og at telefonsælgeren derfor havde været nødt til at tilmelde forbrugeren et avisabonnement, der skulle annulleres af forbrugeren, hvis forbrugeren ikke ønskede tilbuddet. 

Avisen oplyste efterfølgende til Forbrugerombudsmanden, at telefonsælgerens fremgangsmåde og svaret fra kundeservice ikke var i overensstemmelse med avisens instruks for telefonsalg, og at avisens telefonsælgere hverken må sende tilbud eller ”reservere” et tilbud. Såfremt en forbruger siger ”nej tak” til et abonnement, skal telefonsælgeren derfor afslutte samtalen – eller evt. aftale et andet tidspunkt at ringe igen.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at telefonsælgerens fremgangsmåde var i strid med vildledningsforbuddet i markedsføringslovens § 5 og § 6, sammenholdt med § 8. Forbrugerombudsmandens afsluttede sagen med at indskærpe reglerne over for avisen.

Sagsnummer: 22/02482

Lovgrundlag:Legislations Markedsføringsloven 2017 - gældende, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 5, Markedsføringsloven 2017 - gældende § 6

KUNNE DU BRUGE SIDEN?