Skip navigation

Virksomheder skal give byttepenge tilbage ved fysisk handel

20. april 2012

Sag

Forbrugerombudsmanden meddelte en erhvervsdrivende, at det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med kontantreglen i betalingstjenestelovens § 56, hvis en virksomhed beslutter sig for ikke at give byttepenge tilbage ved fysisk handel.

Forbrugerombudsmanden modtog en henvendelse fra en erhvervsdrivende, der ønskede oplyst, hvorvidt det er i strid med kontantreglen i betalingstjenestelovens § 56, hvis en virksomhed ved fysisk handel ikke giver byttepenge tilbage, med den konsekvens at kunden – hvis denne ønsker at betale kontant – er nødt til have ”lige penge” eller betale en overpris for den ønskede vare. 

Forbrugerombudsmanden meddelte den erhvervsdrivende, at formålet med kontantreglen er at sikre, at forbrugerne ved fysisk handel kan betale kontant og derved sikre dem en valgfrihed mellem forskellige betalingsformer.

Hvis en virksomhed beslutter sig for, at den ved fysisk handel ikke giver byttepenge tilbage, vil dette de facto afskære mange forbrugere fra at betale kontant og derved begrænse nævnte valgfrihed, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med betalingstjenestelovens § 56.

Sagsnummer: 12/00522

Lovgrundlag:Lov om betalingstjenester - ophævet § 56

Sidst opdateret: 21. maj 2012

Kunne du bruge siden?