Skip navigation

Bøde til energiselskab for ulovligt telefonsalg

19. marts 2020

Sag

Et energiselskab vedtog en udenretlig bøde på 175.000 kr. for at have rettet telefonisk henvendelse til 19 forbrugere uden et forudgående samtykke.

Energiselskabet ringede bl.a. op til forbrugere, som energiselskabet mente havde givet samtykke til det under en forudgående telefonsamtale med energiselskabets kundeservice. Det var forbrugerne dog ikke enige i. Energiselskabet kunne heller ikke dokumentere samtykkerne, da det ikke var tilstrækkelig dokumentation for et samtykke, at det stod i energiselskabets systemer, at forbrugerne havde givet samtykke til telefoniske henvendelser.

Energiselskabet ringede også op til forbrugere, da de havde købt oplysninger om, at forbrugerne havde givet samtykke til telefoniske henvendelser ved at deltage i konkurrencer på internettet udbudt af forskellige leadvirksomheder, hvor det var en betingelse for at deltage, at forbrugeren gav samtykke til at blive ringet op af bl.a. energiselskabet. Det var forbrugerne dog ikke enige i. Energiselskabet kunne ikke dokumentere, at forbrugerne havde deltaget i konkurrencerne og givet et gyldigt samtykke til de telefoniske henvendelser.

Forbrugerombudsmanden politianmeldte energiselskabet for at have rettet uanmodet telefonisk henvendelse én eller flere gange til de 19 forbrugere. Energiselskabet betalte en bøde på 175.000 kr. for de ulovlige opkald. Den leadvirksomhed, som energiselskabet primært havde købt de urigtige oplysninger fra, var gået konkurs og blev derfor ikke politianmeldt.

Efter forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, er det ulovligt for bl.a. energiselskaber at rette telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på straks eller senere at indgå en aftale, medmindre forbrugeren har givet sit forudgående samtykke til det.

Sagsnummer: 19/03091

Lovgrundlag:Forbrugeraftaleloven 2013 - gældende § 4

Kunne du bruge siden?