Emne
God skik
Virksomheder skal overholde god skik. De skal med andre ord respektere de til enhver tid almindeligt accepterede normer for ordentlighed i erhvervslivet eller inden for en branche.
-
Uberettiget brug af personer til markedsføring
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med uberettiget brug af personer til markedsføring
-
Brug af CPR-oplysninger mv.
Virksomheder må under særlige omstændigheder bede dig oplyse dit CPR-nummer. Læs mere om brug af CPR-oplysninger mv. herunder.
-
Kønsrelateret reklame
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringslovens regler om god skik og har som offentlig myndighed også pligt til at arbejde aktivt for ligestilling.
-
Etik og almene samfundshensyn
Forbrugerombudsmanden behandler også sager om markedsføring eller forretningskoncepter, som er i strid med etik og almene samfundshensyn og dermed markedsføringslovens § 3 om god skik.
Lovgivning og høringssvar
Her finder du henvisninger til relevant lovgivning og udvalgte høringssvar fra Forbrugerombudsmanden.
Kontakt
Både som forbruger og virksomhed er du velkommen til at kontakte os ved at benytte vores kontaktformularer.
Seneste pressemeddelelser
Se alle pressemeddelelser-
Landsretten idømmer influent bøde på 15.000 kroner for skjult reklame
Østre Landsret har skærpet straffen for skjult reklame til en influent. Bøden er nu på 15.000 kroner og vedrører flere opslag på Instagram og influentens egen blog.
Læs mere
-
Byretten: Netbutik skal have konfiskeret sin fortjeneste på skjulte abonnementer
Virksomheden GN Triova ApS skal have konfiskeret en fortjeneste på mere end tre millioner kroner og betale en bøde på 250.000 kroner efter at have solgt skjulte abonnementer på hjemmesiden flipsu.dk. Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden, hvor der nu er faldet dom.
Læs mere
-
Kompensationen for CO2-udledningen ved kunders årlige elforbrug var helt utilstrækkelig
To elhandlere har markedsført elprodukter med, at CO2-udledningen ved kundernes elforbrug kompenseres gennem skovrejsningsprojekter. Projekternes klimaeffekt var dog utilstrækkelig og markedsføringen derfor vildledende.
Læs mere