Børn og unge
Reklamer på sociale medier
Skjult reklame er ulovligt. Det står i markedsføringslovens § 6, stk. 4.
Særlig tydelighed i reklamer
Børn og unge har ikke samme erfaring som voksne i at gennemskue, hvornår der er tale om en reklame.
Hvis en reklame retter sig mod børn og unge under 18 år, skal virksomheden derfor oplyse, at det er reklame på en måde, som denne målgruppe forstår. Jo yngre målgruppen er, desto tydeligere skal det være, at der er tale om reklame. Det gælder også, hvis en reklame både retter sig mod børn og voksne. Det følger af markedsføringslovens § 3, stk. 2.
Det er ulovligt at opfordre børn til at købe eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at købe de produkter til dem, som en reklame vedrører. Det står i markedsføringslovens § 9 sammenholdt med pkt. 28 i bilag 1 til loven. Overtrædelse kan straffes med bøde efter markedsføringslovens § 37, stk. 3.
Sociale medier
Forbrugerne skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor er skjult reklame forbudt. Forbuddet gælder i alle medier og på alle platforme.