Markedsføring af bredbånd var vildledende

22. december 2016

Sag

En bredbåndsudbyders markedsføring ved brug af udsagnet ”den hurtigste hastighed, der er tilgængelig på din adresse” var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik af markedsføringen, at den maximale bredbåndshastighed, som udbyderen kunne levere, var 50 Mbit/s, selvom der kunne leveres en hastighed på 100 Mbit/s til adressen.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over markedsføring på en bredbåndsudbyders hjemmeside. Udbyderen markedsførte bredbånd ved brug af udsagnet ”den hurtigste hastighed, der er tilgængelig på din adresse”, men den maximale bredbåndshastighed, som udbyderen kunne levere, var 50 Mbit/s, selvom den maximale hastighed, der var tilgængelig på klagers adresse, var 100 Mbit/s.

Bredbåndsudbyderen oplyste, at denne leverede bredbånd via telefonstikket baseret på enten ADSL2+ eller VDSL2 med ét trådpar, og at den altid leverede den hurtigste hastighed, som var mulig ud fra denne teknologi. 50 Mbit/s var derfor den hurtigste hastighed, som udbyderen kunne levere.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at bredbåndsudbyderens markedsføring ved brug af udsagnet ”den hurtigste hastighed, der er tilgængelig på din adresse” var vildledende, da det ikke tydeligt fremgik af markedsføringen, at den maximale bredbåndshastighed, som udbyderen kunne levere, var 50 Mbit/s, selvom der kunne leveres en hastighed på 100 Mbit/s til adressen.

Bredbåndsudbyderen ændrede markedsføringen, så det tydeligt fremgik, at den hastighed, som udbyderen tilbød, var den højest mulige hastighed, som udbyderen kunne levere, og at den maximale bredbåndshastighed, som udbyderen kunne levere, var 50 Mbit/s.

Under hensyn til overtrædelsens karakter valgte Forbrugerombudsmanden at indskærpe reglerne over for bredbåndsudbyderen.

Sagsnummer: 16/07410

Lovgrundlag:Markedsfoeringsloven § 3

Sidst opdateret: 13. januar 2017

Kunne du bruge siden?