Långivere har pligt til at kreditvurdere forbrugerne

Forbrugerombudsmanden har i samarbejde med brancherepræsentanter revideret kapitlet om kreditvurdering i retningslinjerne for kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler.

Når en forbruger ønsker at tage et lån, er der en række regler, som långiveren skal overholde. Blandt andet skal långiveren ifølge kreditaftaleloven undersøge den enkelte kundes muligheder for at betale lånet tilbage. Forbrugerombudsmanden blev i 2016 opmærksom på, at flere udbydere af kortfristede lån udelukkende baserede deres kreditvurdering på, om der var statistisk sandsynlighed for, at forbrugeren tilbagebetalte lånet. Det er ikke tilstrækkeligt.

De nye retningslinjer, som træder i kraft den 1. maj 2017, gør det tydeligt, hvad kreditvurderingsforpligtelsen i kreditaftaleloven indebærer. Det fremgår således tydeligt, at långiverne er forpligtet til at vurdere, om den enkelte forbruger er i stand til at betale lånet tilbage. Långiveren skal derfor indhente oplysninger om forbrugerens økonomiske situation, inden forbrugeren får et lån, så långiveren har indsigt i, om forbrugeren må forventes at kunne betale lånet tilbage.

Forbrugerombudsmanden er også blevet opmærksom på, at kreditaftaleloven ofte bliver overtrådt, når forbrugere forlænger en låneaftale. Hvis forlængelsen ikke er gratis, er der nemlig tale om en ny låneaftale, og forbrugeren skal derfor have de lovpligtige oplysninger om omkostningerne for lånet. Forbrugeren har også ret til at fortryde det nye lån, og fortrydelsesfristen begynder først at løbe, når forbrugeren har fået oplysningerne.

De nye retningslinjer bliver centrale for Forbrugerombudsmandens fremtidige håndhævelse af reglerne om kreditvurdering og forlængelse af låneaftaler. Retningslinjerne gælder kun kortfristede lån, men kreditaftale-loven stiller krav til alle låneudbydere om, at de skal foretage en kredit-vurdering, når de tilbyder en forbruger et lån.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Formålet med kreditvurderingsforpligtelsen er at beskytte forbrugerne mod at overgældssætte sig. Jeg er derfor glad for, at vi i fællesskab med långiverne har revideret retningslinjerne, så det nu er tydeligt, at långiveren skal vurdere om den enkelte forbruger har mulighed for at betale lånet tilbage.”

”Det er vigtigt, at forbrugerne har overblik over, hvor meget det koster dem, når de forlænger et lån. Samtidig er det også vigtigt, at forbrugerne får lejlighed til at overveje en ekstra gang om de vil forlænge lånet.”

Læs de reviderede retningslinjer om kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler (se særligt kapitel 8)

Forbrugerombudsmandens retningslinjer

Forbrugerombudsmanden har kompetence til at udstede retningslinjer for markedsføring på områder, som anses for væsentlige for forbrugerne. Det følger af markedsføringslovens § 24. Retningslinjerne forhandles med de relevante erhvervsorganisationer på området og udstedes typisk i samarbejdemed erhvervsorganisationerne. Retningslinjerne tilkendegiver Forbrugerombudsmandens og branchens fælles opfattelse af, hvordan reglerne på området skal forstås.

For yderligere oplysninger:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?