Forbrugerombudsmanden: Lav klare aftaler om delvis fortrydelse

06. juli 2017

Forbrugere kan kun fortryde dele af et netkøb, hvis det er aftalt med netbutikken. Det vurderer Forbrugerombudsmanden i et nyt notat og opfordrer samtidigt forbrugere og netbutikker til at lave klare aftaler om vilkårene for at fortryde dele af købet.

Det har hidtil været uklart, om forbrugere, der køber flere varer på nettet, har krav på at fortryde dele af deres køb, eller om hele købet skal leveres tilbage til netbutikken.

Som svar på en henvendelse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel) slår Forbrugerombudsmanden fast, at forbrugerne ikke har ret til at fortryde enkelte dele af et samlet netkøb, medmindre det er aftalt med netbutikken.

Giver netbutikken forbrugerne mulighed for at fortryde dele af et køb, kan forbrugeren og netbutikken aftale:

• at forbrugeren ikke får leveringsomkostningerne tilbagebetalt
• at forbrugeren får dele af leveringsomkostningerne tilbage
• at forbrugeren får alle leveringsomkostningerne tilbage

Er der ikke aftalt noget om leveringsomkostningerne, har forbrugeren krav på at få refunderet alle leveringsomkostningerne.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Lovgivningen giver kun forbrugerne ret til at fortryde et netkøb, hvis de sender alle varer retur. Det er uhensigtsmæssigt, fordi det tvinger forbrugere, der gerne vil kunne fortryde dele af købet, til at dele deres køb op i flere køb med de ekstra fragtomkostninger, som det indebærer.”

”Mange netbutikker tilbyder heldigvis deres kunder, at de kan fortryde dele af et køb. Jeg vil opfordre forbrugere og netbutikker til at lave klare aftaler om vilkårene for at fortryde dele af et køb. Netbutikker, der tilbyder delvis fortrydelse, bør skrive klart og tydeligt i deres handelsbetingelser, om forbrugerne har krav på at få tilbagebetalt leveringsomkostningerne helt, delvist eller slet ikke. Og forbrugerne bør undersøge, om butikken accepterer delvis fortrydelse, før de handler.”

Se Forbrugerombudsmandens brev til FDIH

For yderligere information, kontakt:
Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?