Gå til resume Gå til indhold

Spam og uanmodede henvendelser

uanmodethenvendelse

Virksomheder skal følge særlige regler, hvis de gerne vil i kontakt med forbrugere via elektroniske kanaler som fx mail, sms eller telefonopkald. Forbrugere kan frabede sig henvendelser på forskellige måder, blandt andet Robinsonlisten og Nej tak-ordningerne til postkassen.


 
Spam - elektroniske henvendelser
Spam er henvendelser sendt via mail, sms og andre digitale kanaler, som modtageren ikke har bedt om. Spam er ifølge markedsføringsloven forbudt, uanset om modtagerne ...
For at kunne henvende sig lovligt til en forbruger for at sælge sine varer eller markedsføre sig, skal virksomheder have forbrugerens samtykke, dvs. deres godkendelse til, at virksomheden henvender sig.
Nogle reklamer kan sendes lovligt til forbrugernes adresser, mens andre typer reklamepost er ulovlig. Forbrugere har flere måder at frabede sig reklamer i postkassen.
 

Nej tak-ordningerne

Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og gratisaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.

Telefonsalg

Salg over telefonen til forbrugere er næsten altid ulovligt. Telefonsalg af bøger, aviser og nogle typer abonnementer, bl.a. på sygetransport, er dog lovligt. Det er som hovedregel lovligt at ringe op til virksomheder og myndigheder.
 

Robinsonlisten

Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.