Gå til resume Gå til indhold

Betalinger med kort

betalingskort

Forbrugere er beskyttet af en række regler, når de fx handler med deres betalingskort eller e-penge på internettet. Ofte kan forbrugeren kontakte sin bank, hvis der bliver hævet penge via betalingskortet, som forbrugeren ikke mener at have godkendt.
 
Banken hæfter ved nethandel
Forbrugere kan få banken til at tilbageføre pengene til deres konto, hvis de har købt en vare på nettet, som ikke bliver leveret, hvis de har fået leveret den forkerte vare, eller ...
Virksomheder skal have kundens tilladelse til at gemme data fra kundens betalingskort ved salg på internettet og over telefonen. Kunden skal altid kunne trække sin tilladelse tilbage, så virksomheden sletter dataene igen.
En forbruger skal kontakte sin bank eller kortudbyder snarest muligt efter at have opdaget et misbrug af betalingskortet, eller hvis der ved en fejl er trukket penge på kontoen. Ellers er banken ikke forpligtet til at dække tabet.
 

Selvrisiko ved misbrug af betalingskort

Hvis en forbruger oplever, at vedkommendes betalingskort bliver misbrugt af andre, er det som regel banken, der dækker tabet. Nogle gange er der dog en selvrisiko – altså et beløb, som forbrugeren selv skal dække.