Betalinger med kort

Forbrugere er beskyttet af en række regler, når de fx handler med deres betalingskort eller e-penge på internettet. Ofte kan forbrugeren kontakte sin bank, hvis der bliver hævet penge via betalingskortet, som forbrugeren ikke mener at have godkendt.

 

Banken hæfter ved nethandel

17. februar 2016

Forbrugere kan få banken til at tilbageføre pengene til deres konto, hvis de har købt en vare på nettet, som ikke bliver leveret, hvis de har fået leveret den forkerte vare, eller hvis der bliver hævet flere penge fra deres konto, end det er aftalt. Det kaldes charge back.

Registrering af kortdata ved fjernsalg

17. februar 2016

Virksomheder skal have kundens tilladelse til at gemme data fra kundens betalingskort ved salg på internettet og over telefonen.

Klagefrist ved misbrug af dankort

17. februar 2016

En forbruger skal kontakte sin bank eller kortudbyder snarest muligt efter at have opdaget et misbrug af betalingskortet, eller hvis der ved en fejl er trukket penge på kontoen.

Selvrisiko ved misbrug af betalingskort

17. februar 2016

Hvis en forbruger oplever, at vedkommendes betalingskort bliver misbrugt af andre, er det som regel banken, der dækker tabet. Nogle gange er der dog en selvrisiko.