Gå til resume Gå til indhold

Bloggere og skjult reklame

skjult reklame
General FAQ liste

Her er nogle af de spørgsmål, som Forbrugerombudsmanden oftest får om markedsføring på sociale medier og blogs.
Gå til indhold

Bloggere og brugere af sociale medier bliver i stigende grad kontaktet af virksomheder, der ønsker at lave et samarbejde om at fremme kendskabet til en vare, produktserie, ydelser eller selve virksomheden som brand.

Den type aftaler er fuldt lovlige, men hvis et blogindlæg er et resultat af et kommercielt samarbejde mellem en blogger og en virksomhed, skal læseren af omtalen tydeligt gøres opmærksom på, at det er reklame. Det gælder, uanset om blogindlægget er skriftligt, formidlet via video eller på andre måder.

Retter din blog sig mod børn og unge, skal du være opmærksom på, at der stilles større krav til tydeligheden af, at omtalen er reklame.

I vores gode råd til bloggere om skjult reklame (PDF) kan du læse mere om, hvornår og hvordan du kan markere omtale af et produkt som reklame, så du ikke overtræder forbuddet mod skjult reklame.

Læs mere om bloggere og skjult reklame >

  • Jeg har lavet en aftale med et smykkefirma om, at jeg ofte skal bære deres smykker på de billeder, som jeg poster på min blog. Skal alle indlæg, hvor der er billeder af mig med smykkerne, markeres som reklame?

    >

    Ja. Udgangspunktet er, at alle opslag tydeligt skal markeres som reklame, hvis det er en aftale om omtale/fremvisning af en virksomheds produkt.

  • En virksomhed betaler mig for at linke til deres hjemmeside på min blog. Er det reklame, der skal markeres?

    >

    Ja. Blogindlægget skal tydeligt markeres som reklame, hvis du har en aftale med en virksomhed om, at du får betaling eller andre fordele for at linke til deres hjemmeside. Det samme gælder, hvis du bliver belønnet for det antal klik, linket får, eller hvis du bliver belønnet for det antal køb, læserne foretager efter at have klikket på linket.

  • Er markeringen ”sponsoreret indlæg” tilstrækkelig, hvis markedsføringen retter sig mod børn og unge?

    >

    Nej. Hvis reklamen retter sig mod børn og unge, vil kravet om tydelig markering af reklameindlæg i hvert fald være opfyldt, hvis markeringen ”Reklame” eller ”Dette indlæg er betalt af X” tydeligt fremgår i starten af indlæggets tekst.

  • Jeg har fået en rejse af virksomheden til gengæld for at skrive om den. Skal jeg markere alle indlæg, der handler om rejsen, eller kun det første?

    >

    Alle indlæg skal tydeligt markeres som reklame, medmindre du er anmelder og skal anmelde rejsen, som beskrevet om anmeldelser ovenfor.

  • Skal jeg markere et blogindlæg som reklame, hvis jeg omtaler et produkt, som jeg har fået i gave fra en virksomhed?

    >

    Som udgangspunkt er du ikke forpligtet til at markere blogindlægget som reklame, hvis virksomheden har sendt produktet i håb om, at du omtaler det. Men der skal ikke meget til, før du skal markere det. Hvis virksomheden med rette kan have en forventning om, at du vil omtale produktet på din blog, fx fordi du har bekræftet det, skal du markere opslaget som reklame. Her er det ikke nok, at du oplyser, at du har fået produkterne i gave fra den erhvervsdrivende. Er du i tvivl, så markér det.

  • Er et opslag på Facebook tilstrækkeligt markeret, hvis jeg tagger virksomheden på et billede, og er det nok, hvis jeg markerer et opslag på Instagram med #[virksomhedens navn] eller @[virksomhedens navn]?

    >

    Nej. Det vil ikke være tilstrækkelig klart for den, der ser opslaget, at der er tale om reklame. Det skal KLART fremgå, at der er tale om reklame. Vil du være på den sikre side, skal opslaget i starten af teksten tydeligt markeres med ordene ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”. Hvis opslaget er rettet mod børn og unge vil ordene ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg” derimod ikke være tilstrækkelige reklamemarkeringer.

  • Skal jeg markere omtalen af et produkt som reklame, hvis jeg som blogger har kontaktet virksomheden for at få produktet til gengæld for, at jeg omtaler det på min blog?

    >

    Ja. Det er underordnet, hvem der har taget initiativet til en aftale om, at du reklamerer for produktet. Det afgørende er, om du har aftalt med virksomheden, at du omtaler eller viser virksomhedens produkt.

    Hvis du er en anmelder, der har en blog, hvor du anmelder produkter inden for en bestemt kategori, kan du dog kontakte virksomheder for at få stillet produkter til rådighed, uden at det betragtes som en aftale om at reklamere. Det gælder dog normalt kun, hvis din blog kun indeholder anmeldelser.


  • Jeg har en internetbutik i tillæg til min blog. Gælder kravene til markering, hvis jeg omtaler produkterne fra internetbutikken på min blog?

    >

    Ja. Du har i allerhøjeste grad en kommerciel interesse i positiv omtale af de produkter, som du sælger. Din omtale af produkterne skal markeres som reklame, hvis det ikke er tydeligt for læseren, at der er tale om reklame, uden du direkte skriver det.