Gå til resume Gå til indhold

Fuphenvendelser

Hvad gælder?

Forbrugere og erhvervsdrivende bliver på mange måder udsat for fup-henvendelser fra personer eller firmaer, der vil forsøge at lokke fortrolige oplysninger og/eller penge ud af forbrugeren. Man skal tage sig i agt og tænke sig godt om, inden man giver eksempelvis bankoplysninger eller cpr-nummer væk.

Gå til indhold

Har du "vundet" i et lotteri?

Når man modtager disse meddelelser, bør man spørge sig selv, hvordan det kan gå til, at man har vundet en præmie uden at have spillet. I bedste fald er det som regel en opfordring til at spille i et lotteriet - i værste fald er det bedrageri. Det bedste råd vi kan give forbrugerne er at slette/kassere sådanne henvendelser uden at svare på dem – og ikke indbetale noget som helst.

Bl.a. ved at bruge navne på velkendte lotterier, fx det spanske lotteri "El Gordo" og "El Mundo", udsættes forbrugere over hele verden for svindel. Fremgangsmåden kendes i forskellige varianter - som breve, e-mails og pop-up reklamer fra udlandet, som meddeler forbrugerne, at man allerede har vundet i et lotteri, men at gevinsten ikke kan udbetales før man har betalt et nærmere angivet beløb til at dække skatter, transaktionsomkostninger o.l. inden en kort tidsfrist.

"Nigeria-breve"

De såkaldte Nigeria-breve har i mange år været et kendt fænomen i såvel Danmark som resten af verden. Nigeria-brevene er henvendelser fra tilsyneladende højtstående afrikanske borgere, som har brug for netop din hjælp til at flytte en stor sum penge ud af landet og ind på en bankkonto i f.eks. Danmark. Modtageren opfordres til at hjælpe med at overføre pengene til en dansk bankkonto og tilbydes f.eks. 20% af dette millionbeløb for sin ulejlighed. Man bliver typisk bedt om at give bankoplysninger og andre personlige oplysninger til brug for overførslen, men Nigeria-brevene er fup, og det kan koste dyrt, hvis man lader sig friste. Der kendes endda eksempler på, at folk som har ladet sig lokke til at rejse til de pågældende lande, er blevet overfaldet eller dræbt.

Læs artikel om Nigeria-breven (www.ftc.gov) (engelsk).

"Phishing" – Forsøg på at franarre kontooplysninger og andre personlige oplysninger

Phishing er en betegnelse for de metoder, som svindlere bruger til at franarre oplysninger fra folk, som f.eks. kreditkortnumre, adgangskoder, kontonumre, personnumre og andre følsomme oplysninger.

Svindlen sker ofte ved hjælp af spam e-mails eller pop-up vinduer på computerskærmen, der giver indtryk af at stamme fra et firma, man kender i forvejen, som f.eks. en bank, eller måske endda en offentlig myndighed. Måske bliver man omdirigeret til en hjemmeside, der ligner en velkendt side, hvor man bliver bedt om at opdatere eller bekræfte sine personlige oplysninger eller kontoinformation. Ofte bliver det oplyst, at det har konsekvenser, hvis man undlader at gøre det.

Uden man ved af det, har man nu sat svindleren i stand til at bruge ens private oplysninger til forskellige former for bedrageri, f.eks. til at trække penge fra ens konto.

Læs mere om phishing og hvordan du beskytter dig, på Federal Trade Commissions hjemmeside (www.ftc.gov).

Har du vundet et krydstogt – og skal bare lige aflevere dine kreditkortoplysninger?

Kommer der en pop-up på din computerskærm, hvor der på engelsk står, at du har vundet et gratis cruise til Bahamas – du skal bare udfylde, navn, adresse, alder, telefonnummer og e-mail? Når man senere taler med firmaet, siger de, at den rejse man har vundet har en værdi af 3000$ ….firmaet vil dog gerne have nummeret og kontoplysninger på ens kreditkort, for ellers mister man rejsen….

Forbrugerombudsmanden må advare mod fremgangsmåden og råde til, at man lukker pop-upvinduet ubesvaret og frem for alt, at man ikke afgiver sine kreditkortoplysninger.

En anden variation er telefonopkald fra amerikanske rejseselskaber, hvor man har vundet en rejse eller får et godt tilbud. Betingelsen er blot, at forbrugeren skal afgive sine kort- eller kreditoplysninger. Forbrugerombudsmanden advarer ligeledes mod denne fremgangsmåde, og råder forbrugerne til at lade være med at opgive kort- og kreditoplysninger til et firma, de ikke kender til.

Du kan læse mere om fremgangsmåden med telefonopkald på den amerikanske handelskommissions hjemmeside - Federal Trade Commission (www.ftc.gov)

Kan du få lagt dit horoskop - helt gratis?

Ser du i postordrekataloger tilbud om at få lagt dit horoskop helt gratis? Kan du få 7 ønsker opfyldt? – og løfter om lottogevinster og lykke, hvis du benytter dig af et tilbud fra Maria Duval, Marie France eller andre spåkoner i udlandet?

De fiktive spåskoner tilbyder magiske talismaner og personlige råd gennem brevkorrespondance med forbrugerne.De magiske talismaner er imidlertid ikke mere magiske end et almindeligt stykke papir, og de "personlige råd" er nøjagtig ens - uanset hvem "spåkonen" skriver til. Det eneste magiske ved spåkonerne er deres evne til stadig at finde på nye påskud til at opkræve flere penge hos forbrugerne, som ønsker at finde lykken i livet. Forbrugerombudsmanden må stærkt fraråde forbrugerne at betale til spåkonerene, hvis virksomhed er det rene plattenslageri.

De europæiske lande i ICPEN har tidligere iværksat en fælles aktion mod spåkonerne.

Sidst opdateret:   18. december 2009
 
 
Find flere oplysninger om, hvad du som erhvervsdrivende kan bruge Forbrugerombudsmandens hjemmeside til.
Læs mere om hvad du kan bruge hjemmesiden til som jurist eller rådgiver.
Forbrugerombudsmanden behandler sager om erhvervsdrivende, der ikke markedsfører sig korrekt over for forbrugere. Læs mere om hvad du kan finde på hjemmesiden som forbruger.