Gå til resume Gå til indhold

Udtryk som "gratis", "ubegrænset" og "fri"

Artikel

Anvendelsen af udtryk, der lover forbrugeren at et produkt eller ydelse intet koster, må kun ske i tilfælde, hvor forbrugeren ikke afkræves nogen form for betaling. Det er ligeledes vildledende at bruge den slags udtryk, hvis forbrugeren forpligtes til at påtage sig en udgift i form af et abonnement.

Gå til indhold

Et eksempel på brug af udtryk som "ubegrænset", gratis", "fri" mv. kan være, hvis forbrugeren får stillet en ”gratis” telefon i udsigt mod at han eller hun er forpligtet til at tegne et abonnement.

Det kan også være et eksempel på vildledning, hvis et teleselskab reklamerer med ubegrænsede samtaler for et fast beløb om måneden - og man på selskabets hjemmeside kan læse, at opkald til mobiltelefoner samt opkald til fastnet i visse lande ikke er gratis.

Det skal også klart fremgå af tilbuddet hvis tjenester eller ydelser som fx MMS er inkluderet gratis i tre måneder, men herefter koster hvis forbrugeren ikke aktivt melder tjenesten eller funktionen fra.

Læs pkt. 3 om prisoplysninger i teleretningslinjerne.

Læs mere om prisoplysninger generelt efter markedsføringslovens § 13.

Forbrugerombudsmandens sager om ”gratis”

Teleselskab får advarsel for brug af ord som "gratis" og "fri"
Anvendelsen af sådanne ord kan kun ske i tilfælde, hvor forbrugeren ikke afkræves nogen form for betaling. Det er ligeledes vildledende at bruge den slags udtryk, hvis forbrugeren forpligtes til at påtage sig en udgift i form af et abonnement.

Sidst opdateret:   11. april 2008
 
 
Find flere oplysninger om, hvad du som erhvervsdrivende kan bruge Forbrugerombudsmandens hjemmeside til.
Læs mere om hvad du kan bruge hjemmesiden til som jurist eller rådgiver.
Forbrugerombudsmanden behandler sager om erhvervsdrivende, der ikke markedsfører sig korrekt over for forbrugere. Læs mere om hvad du kan finde på hjemmesiden som forbruger.