Gå til resume Gå til indhold

To danske virksomheder politianmeldt for afsendelse af uanmodede pakker og krav om betaling

Nyhed

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt to danske virksomheder for at sende uanmodede pakker og krav om betaling til forbrugere over hele verden. Politianmeldelsen er resultatet af et større EU-samarbejde. 

Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden har modtaget en lang række klager fra forbrugere i Australien, New Zealand og Canada over virksomhederne Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS. Desuden har de norske, svenske, østrigske og belgiske forbrugermyndigheder anmodet Forbrugerombudsmanden om at gribe ind over for de to virksomheder. Det er sket via fire såkaldte CPC-anmodninger – Consumer Protection Cooperation. 

I 2016 har Forbrugerombudsmanden modtaget 123 klager over virksomhederne Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS. I 2017 er der foreløbigt modtaget 53 klager.

Sagerne mod de to virksomheder er sammen med andre sager også taget op i en EU-arbejdsgruppe om håndhævelse med medlemmer fra Danmark, Norge, Holland, Belgien, Storbritannien, Frankrig, Estland, Polen, Slovakiet og EU-kommissionen.

Mange af klagerne vedrører en annonce og en tilknyttet webshop med en ansigtsmaske kaldet ”Hudorme-dræberen” eller ”The Blackhead Killer”.

Forbrugerne klager over, at virksomhederne registrerer ”en ordre”, og anser forbrugerne for bundet til at betale for varen allerede på den første side af webshoppen, hvor forbrugerne udfylder deres kontaktinformationer, men inden den endelige pris på produktet er oplyst. Forbrugerne har typisk ikke givet deres betalingskortoplysninger, og de modtager derfor en opkrævning med posten sammen med den uanmodede pakke.

Virksomhederne har meddelt Forbrugerombudsmanden, at de ikke mener, at deres handelspraksis er i strid med loven.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at virksomhederne vildleder forbrugerne, da det ikke fremgår af virksomhedernes hjemmesider, at der foretages ”en bestilling” af produktet, allerede når man har udfyldt sine kontaktoplysninger på den første side og bevæger sig videre i bestillingsforløbet.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Hvis en virksomhed registrerer en bestilling uden at oplyse forbrugeren om det, er det en grov overtrædelse af markedsføringsloven. Ifølge de mange klager vi har fået, er det netop det, der sker på virksomhedernes hjemmesider. Derfor har jeg nu politianmeldt de to virksomheder for overtrædelse af markedsføringsloven.”

Hvad skal forbrugerne gøre?

Modtager man som forbruger en regning for et produkt, som man ikke mener at have bestilt, anbefaler Forbrugerombudsmanden, at man klager via e-mail til virksomheden. Forbrugeren skal oplyse virksomheden om, at man ikke mener, at der er indgået en aftale. Har en virksomhed sendt en pakke uopfordret, og skyldes dette ikke en fejl, er forbrugeren ikke forpligtet til at sende den retur til virksomheden.

Sagsbeskrivelse:

Klagerne og CPC-anmodningerne fra de udenlandske forbrugermyndigheder vedrører blandt andet følgende:

  • at Luxstyle ApS og Lux International Sales ApS sender varer, som forbrugerne oplyser ikke at have bestilt,
  • at det ikke er klart for forbrugerne, hvornår der bliver indgået ”en aftale” på hjemmesiderne,
  • at den fulde pris ikke fremgår, før ”aftalen” er indgået, og
  • at selskaberne opkræver et fakturagebyr, hvis ikke forbrugerne foretager betaling online eller blot lukker hjemmesiden, inden betalingsprocessen er afsluttet.

Markedsføringslovens forbud mod vildledning

Ifølge markedsføringslovens § 3 må en erhvervsdrivende ikke bruge vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

For yderligere oplysninger:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret:   24. januar 2017