Gå til resume Gå til indhold

Markedsføring af lån rettet mod RKI kunder var i strid med god markedsføringsskik

Nyhed

Ifølge Forbrugerombudsmanden var det i strid med god markedsføringsskik, da Bilcentret A/S annoncerede med formuleringen ”RKI kunder er også velkomne. Finansiering uanset økonomiske forhold”.
Gå til indhold

Bilcentret A/S havde skrevet i en reklame, at RKI kunder også var velkomne, og at virksomheden finansierede køb af biler uanset kundernes økonomiske forhold. 

Ifølge Forbrugerombudsmanden er en sådan reklame i strid med markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik, fordi virksomheder har pligt til at vurdere, om forbrugeren vil kunne tilbagebetale lånet, inden de giver forbrugeren lånet. Det står i kreditaftalelovens § 7 c. Formålet med bestemmelsen er at beskytte forbrugerne mod overgældssætning. 

Hvis en virksomhed giver lån, selvom forbrugerens økonomiske situation – som virksomheden altså skal vurdere – viser, at forbrugeren ikke vil kunne tilbagebetale det, vil det også være en overtrædelse af god markedsføringsskik efter Forbrugerombudsmandens opfattelse. 

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Når virksomheder har pligt til at vurdere, om forbrugeren vil kunne tilbagebetale lånet, så må de naturligvis ikke reklamere med, at de finansierer lån uanset de økonomiske forhold.”

”Hvis man retter sin markedsføring af lån mod forbrugere med en belastet økonomi, er det derfor vigtigt, at man ikke giver forbrugeren indtryk af, at man ikke foretager en kreditvurdering.” 

J. nr. FO-15/10886-17

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98.

Sidst opdateret:   2. februar 2017