Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden politianmelder tre virksomheder for brug af abonnementsfælder

Nyhed

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt yderligere tre virksomheder for at stå bag abonnementsfælder. 

Gå til indhold

De tre virksomheder, som står bag abonnementsfælderne, er anmeldt for overtrædelse af markedsføringslovens § 3 om vildledning. Forbrugerombudsmanden har desuden anmodet politiet om at tage stilling til, om virksomhederne også har overtrådt straffeloven. De tre virksomheder, der er politianmeldt, er:  

  • CM Network A/S (også kaldet Pointworld A/S) 
  • LetsSayIt ApS
  • Lotto24 ApS

Ifølge klagerne har forbrugerne typisk modtaget en sms-besked eller en mail med et særligt godt kampagnetilbud på f.eks. en iPhone, Apple TV, et kamera eller en KitchenAid kaffemaskine mod betaling af et mindre beløb – typisk 1-29 kr. i forsendelsesomkostninger. Andre er blevet præsenteret for et spørgeskema på nettet, hvortil der ligeledes er knyttet et særligt godt kampagnetilbud, hvis forbrugeren udfylder spørgeskemaet.

Det fremgår kun med lille eller utydelig skrift, at forbrugerne samtidig tegner et abonnement til 299 eller 399 kr. om måneden. Herefter benytter virksomheden kortoplysningerne til at trække beløbet hver måned.

I 2016 politianmeldte Forbrugerombudsmanden syv andre virksomheder for lignende overtrædelser af markedsføringsloven og straffeloven.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Abonnementsfælder vildleder forbrugerne til at tro, at de kan gøre en god handel. Forbrugerne bliver lokket til at give deres betalingskortoplysninger, hvorefter oplysningerne bliver brugt til at trække penge for et skjult abonnement. Det er desværre et stort problem, som jeg fortsat modtager mange klager over.”

Sagsbeskrivelser:

  • CM Network A/S (Pointworld A/S): Kampagner med link til www.pointworld.com

    Forbrugerne modtager en mail med et særligt godt kampagnetilbud, for eksempel på en tablet, et kamera, et gavekort til en dagligvarebutik eller lignende mod betaling af typisk blot 29 kr. i forsendelsesomkostninger. Andre bliver præsenteret for et spørgeskema på nettet med et særligt godt kampagnetilbud, hvis forbrugeren udfylder spørgeskemaet.

    Det fremgår kun med lille eller utydelig skrift på hjemmesiden, at man med betalingen af de 29 kr. også tegner et abonnement. Efterfølgende benytter virksomheden forbrugerens betalingskortoplysninger til at trække 399 kr. hver måned.
  • LetsSayIt ApS: Kampagner med link til www.slank365.dk, www.rejser247.dk og www.boligzen.dk

    Forbrugerne modtager en mail med et særligt godt tilbud, hvor forbrugerne bliver lovet en tablet, en mini laptop eller lignende mod betaling af blot 2-5 kroner i forsendelsesomkostninger.

    Det fremgår kun med småt nederst på hjemmesiden, at man med betalingen af de 2-5 kr. også tegner et abonnement. Efterfølgende benytter virksomheden forbrugerens betalingskortoplysninger til at trække 299 kr. hver måned. 
  • Lotto24 ApS: Kampagner med link til www.lotto24.dk

    Forbrugerne modtager en sms eller en mail med et særligt godt kampagnetilbud, for eksempel på en iPhone, en KitchenAid kaffemaskine eller lignende mod betaling af typisk 1 kr.

    Det fremgår kun med lille eller utydelig skrift på hjemmesiden, at man med betalingen af 1 kr. også tegner et abonnement. Efterfølgende benytter virksomheden forbrugerens betalingskortoplysninger til at trække 299 kr. hver måned. 

Markedsføringslovens forbud mod vildledning

Ifølge markedsføringslovens § 3 må en erhvervsdrivende ikke bruge vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

For yderligere oplysninger:

Kontakt Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Se grafikken ”Hvordan fungerer en abonnementsfælde?

Læs mere om abonnementsfælder

Sidst opdateret:   24. marts 2017