Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden advarer: Afvis opkrævninger fra det estiske advokatfirma Storm & Mets

Nyhed

Forbrugerombudsmanden opfordrer forbrugere, der modtager opkrævninger for bilvurderinger fra hjemmesiden www.bilenspris.com til straks at henvende sig til Forbrugerombudsmanden. Opkrævningerne bliver sendt fra det estiske advokatfirma Storm & Mets OÜ eller via en domstol i Estland (Landsretten i Pärnu). 

Gå til indhold

Flere danske forbrugere har modtaget et krav om betaling for en bilvurdering fra det estiske advokatfirma Storm & Mets OÜ. Kravet bliver denne gang stillet via en estisk domstol (Landsretten i Pärnu). For mange forbrugere er indholdet svært at forstå, da det står på estisk.

Det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at opkrævningerne er uberettigede og ulovlige. Forbrugerombudsmanden vil derfor hjælpe forbrugerne og om nødvendigt gå ind i retssagerne.

Forbrugerombudsmanden er i tæt dialog med de estiske forbrugermyndigheder for at få stoppet opkrævningerne. Derudover er Forbrugerombudsmanden i dialog med de svenske og finske forbrugermyndigheder, der har konstateret tilsvarende sager.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Det er naturligvis ikke i orden, at selskabet bag de omstridte bilvurderingssider nu igen prøver at skræmme danske forbrugere til at betale penge, som de ikke skylder.”

”Sø- og Handelsretten har tidligere fastslået, at kravene, som advokatselskabet gør gældende, ikke har nogen gang på jord. Jeg vil meget gerne høre fra forbrugere, der har modtaget en opkrævning fra den estiske domstol.”

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg modtager en opkrævning?

Har du modtaget en uberettiget opkrævning fra Storm og Mets OÜ via retten i Estland, bør du straks kontakte Forbrugerombudsmanden.

Da der er en 30-dages frist for indsigelser over for den estiske domstol, er det meget vigtigt, at du kontakter Forbrugerombudsmanden så hurtigt som muligt. Er der gået mere end 30 dage, opfordrer Forbrugerombudsmanden til, at man alligevel tager kontakt til Forbrugerombudsmanden for at få hjælp.

Har du selv rettet henvendelse til den estiske domstol, må du også meget gerne orientere Forbrugerombudsmanden.

Hvad skal jeg gøre, hvis dokumentet er på estisk?

Hvis du får udleveret dokumenterne på estisk, bør du afvise at modtage dem – du har nemlig ret til at få udleveret en dansk oversættelse.

Hvorfor er opkrævningerne uberettigede?

Forbrugerombudsmanden fik i marts 2016 Sø- og Handelsrettens ord for, at det estiske selskab bag hjemmesiden www.bilenspris.com, Nordic Web Solutions OÜ, ikke har krav på betaling for bilvurderinger foretaget i perioden 12. marts 2014 til 12. juni 2014. Det betød, at de forbrugere, der ikke havde betalt, ikke skulle betale, og at de forbrugere, der allerede havde betalt, kunne kræve deres penge tilbage. Derfor kan hverken Nordic Web Solutions OÜ eller Storm & Mets OÜ kræve betaling for de pågældende bilvurderinger. Læs mere om sagen her.

Det er i øvrigt Forbrugerombudsmandens vurdering, at sagerne slet ikke kan anlægges i Estland. Da sagen vedrører danske forbrugere, skal sagerne anlægges i Danmark. Derfor er det ikke afgørende, om opkrævningen vedrører perioden nævnt i dommen (12. marts 2014 til 12. juni 2014). Forbrugerombudsmanden opfordrer alle forbrugere til at tage kontakt til Forbrugerombudsmanden, hvis de modtager en opkrævning for en bilvurdering på hjemmesiden www.bilenspris.com.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Pressesekretariatet hos Forbrugerombudsmanden, telefon: 41 71 50 98.

Sidst opdateret:   10. marts 2017