Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden politianmelder Zalando for spam

Nyhed

Zalando har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i 173 tilfælde over for i alt 18 forbrugere overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam. Forbrugerombudsmanden har derfor politianmeldt netbutikken.
Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt netbutikken Zalando for ulovligt at have sendt reklamemails til 18 forbrugere. Hovedparten af de 173 mails indeholdt personlige anbefalinger af Zalandos produkter.

16 af klagerne har oplyst, at de aldrig har givet samtykke til at modtage reklamemails fra Zalando, mens to af klagerne har fortalt, at de fik tilsendt reklamer, selvom de havde trukket deres samtykke tilbage.

Zalando har oplyst, at en del af klagerne aldrig har givet samtykke til at modtage elektronisk markedsføring via eksempelvis mail. Andre klagere er ifølge Zalando på grund af en systemfejl ikke blevet slettet fra Zalandos afmeldingssystem, selvom de havde bedt om det.

Zalando har oplyst, at der var tale om såkaldte ”Recommendation Mailings”, der alene indeholdt reklame for tilsvarende varer fra Zalando. Klagerne har dog ifølge Zalando på grund af en fejl i det elektroniske system ikke haft mulighed for at fravælge sådanne mails, da de afgav deres mailadresse.

I et enkelt tilfælde har Zalando afvist, at der var tale om markedsføring. Derimod var der ifølge Zalando tale om nødvendig kommunikation i forbindelse med køb og returnering af en vare.

Ifølge markedsføringsloven kan en virksomhed ”… markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post.” Det kræver dog, at forbrugeren har mulighed for let og gratis at frabede sig reklamerne, når de oplyser deres mailadresse. Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugerne ikke har haft mulighed for det i den konkrete sag.

Forbrugerombudsmanden vurderer derfor, at Zalando ikke har opfyldt betingelserne i markedsføringsloven for at kunne markedsføre egne produkter via mails. Zalando har fra Forbrugerombudsmandens første henvendelse beklaget det skete, medvirket til sagens oplysning og straks stoppet udsendelsen af mails til de berørte forbrugere.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Som udgangspunkt må en virksomhed godt sende mails med reklamer for produkter, der svarer til dem, forbrugerne allerede har købt. Men forbrugerne skal have mulighed for at frabede sig dem på det tidspunkt, hvor de afgiver deres mailadresse til virksomheden. Det har forbrugerne ikke haft i denne sag. Og når forbrugerne ikke har haft den mulighed, er der tale om spam.”

J. nr. 15/02140

For yderligere oplysninger, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret:   4. marts 2016