Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden politianmelder Ford for skjult reklame

Nyhed

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Ford Motor Company A/S for at overtræde markedsføringslovens bestemmelse om skjult reklame. Via et ambassadørkoncept har kendte mennesker leaset biler, som de til sammen har vist 65 billeder af på deres Instagram-profiler.

Gå til indhold
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse har Ford Motor Company overtrådt markedsføringslovens § 4 om skjult reklame ved at være an-svarlig for, at 11 kendte personer har postet 65 billeder af sig selv og biler fra Ford på Instagram. Det fremgik efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke tydeligt af opslagene, at der var tale om reklame for Ford. Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt Ford Motor Company.

Forbrugerombudsmanden har ikke politianmeldt de 11 ambassadører, men Forbrugerombudsmanden har sendt et brev til ambassadørerne og gjort dem opmærksomme på, at det kan være strafbart at overtræde eller medvirke til at overtræde forbuddet mod skjult reklame.

De 65 opslag blev vist på de 11 ambassadørers Instagram-profiler i løbet af perioden april 2013 til oktober 2016. Ambassadørerne har mellem 1.152 og 70.600 følgere.

Forbrugerombudsmanden vurderer:

  • At det ikke var klart, at opslagene var reklame for Ford, fordi op-slagene ikke fremstod eller var markeret som reklame, fx ved brug af ord som ’’reklame”, ’’annonce” og ’’sponsoreret indlæg”
  • At det ikke var tilstrækkeligt, at opslagene bar hashtagget ”#ford- danmark, #ford, @forddanmark eller lignende
Ford Motor Company har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de vurderer, at det for en gennemsnitsforbruger på Instagram klart fremgår, at opslag fra kendte personer, som er Ford ambassadører, er reklame, når de er tydeligt markeret med hashtag eller @ efterfulgt af brand- eller virksomhedsnavn.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

"Ford havde ikke sørget for, at ambassadørernes opslag på Instagram tydeligt fremstod som reklame. Det gør det meget svært for forbrugerne at se, at opslaget er reklame for Ford og ikke bare et foto af en kendt person med en bil."

"Det skal altid være klart for os, om der er tale om reklame. Det gælder også på de sociale medier. Det er ikke tilstrækkeligt, at opslagene bærer et hashtag med produktets eller virksomhedens navn. De 65 opslag fremstod ikke tydeligt som reklame, og derfor har jeg politianmeldt Ford Motor Company. ”

J. nr. 16/04705

Markedsføringslovens forbud mod skjult reklame

Ifølge markedsføringslovens § 4 skal en reklame fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Forbrugerombudsmanden har i september 2015 lavet nogle gode råd til bloggere om, hvordan de kan gøre det klart, at et opslag er reklame. De gode råd kan også bruges ved reklameopslag på andre sociale medier end blogs.

For yderligere information, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret:   7. december 2016