Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden lukker sager om breve om ulovlige downloads/deling af film

dokumentation
Nyhed

Forbrugerombudsmanden lukker nu sager om klager over advokatfirmaer, som har sendt forbrugere opkrævninger for ulovligt downloadede/delte film. Advokatnævnet har afgjort seks sager, hvor forbrugerne havde henvendt sig til Forbrugerombudsmanden, og Nævnet kom frem til, at brevene ikke var i strid med god advokatskik. 

Gå til indhold

Advokatnævnet har afgjort, at advokaternes breve med opkrævninger for ulovlige download/deling af film ikke var i strid med god advokatskik. På den baggrund har Forbrugerombudsmanden besluttet at afslutte sagerne. 

I de breve, der er klaget over, hævder advokatfirmaerne, at forbrugernes IP-adresser er brugt til ulovligt at downloade/dele film på nettet. På den baggrund kræver advokatfirmaerne, at forbrugerne betaler et beløb som en slags godtgørelse. 

Forbrugerne har generelt oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de ikke har downloadet eller delt filmene. Flere har desuden følt sig stødt og truet af tonen i brevene. Men indholdet i brevene har altså ifølge Advokatnævnet været i orden. På denne baggrund har Forbrugerombudsmanden besluttet ikke at foretage sig yderligere. 

Hvad kan jeg gøre, hvis jeg modtager et sådan brev?

Kontakt advokatfirmaet

Forbrugerombudsmanden opfordrer alle forbrugere, der ikke mener at have downloadet eller delt filmene, til straks at kontakte advokatfirmaet og oplyse, at de ikke har downloadet de påståede film. 

Sikre dit netværk

Hvis du ikke har beskyttet dit netværk med en kode, er det en god idé, at få sat sådan en kode på, så uvedkommende ikke kan få adgang til dit netværk. Hvis ikke du har en kode på, kan alle få adgang til dit netværk, hvis de er tæt nok på, fx din nabo, underbo m.fl. Din internetudbyder kan hjælpe dig med, hvordan du kan beskytte dit netværk.

Har du allerede beskyttet dit netværk med en kode, kan der være en risiko for, at du er blevet hacket. Derfor kan det være en god idé at ændre passwordet til dit netwærk. Din internetudbyder kan hjælpe dig med, hvordan du ændrer dit password.

Kontakt en advokat

Er det ikke nok til at løse sagen, kan du kontakte din egen advokat eller den lokale retshjælp. Den lokale advokatvagt tilbyder desuden gratis hjælp, læs mere om Advokatvagten her.

For yderligere oplysninger, kontakt:

Forbrugerombudsmandens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret:   6. december 2016