Hjemmesider og logoer var ikke en tilstrækkelig reklamemarkering

24. januar 2017

Sag

Det var skjult reklame, at annoncer i et gratismagasin fremstod som redaktionelle artikler, og det forhold, at de var markeret med firmanavne og/eller logoer eller ved henvisning til hjemmesider, gjorde ikke læserne opmærksomme på, at teksterne var reklame.

Forbrugerombudsmanden blev gjort opmærksom på et gratismagasin, som både indeholdt redaktionelle tekster og annoncer.

I gratismagasinet var en tekst markeret med ”annonce”, mens andre tekster var markeret med firmanavne og/eller logoer eller ved henvisning til hjemmesider. Teksterne fremstod som redaktionelle artikler, både for så vidt angik det visuelle udtryk og indholdet.

Virksomheden, der stod bag gratismagasinet, oplyste, at reklamer i magasinet bl.a. blev markeret med firmanavne og/eller logoer eller ved henvisning til hjemmesider.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at teksterne fremstod som redaktionelle artikler, men var reklame. Det var ikke tilstrækkelig markering, at der var angivet firmanavne og/eller logoer eller henvisning til hjemmesider, da det ikke gjorde læserne opmærksomme på, at teksterne var reklame.

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for virksomheden, der oplyste, at den fremover ville markere reklamer med ”annonce”.

Sagsnummer: 16/07067

Lovgrundlag:Markedsfoeringsloven § 4

Sidst opdateret: 07. april 2017

Kunne du bruge siden?