Gå til resume Gå til indhold

"Advertorial" er ikke en tilstrækkelig reklamemarkering

Sag

Det var skjult reklame, at et annoncetillæg ikke var tydeligt markeret med ”annoncetillæg”, og brugen af ordet ”advertorial” var ikke en tilstrækkelig reklamemarkering. Derfor indskærpede Forbrugerombudsmanden reglerne om markering af reklame over for dagbladet.

Gå til indhold

Forbrugerombudsmanden blev opmærksom på et annoncetillæg, der blev distribueret sammen med et dansk dagblad. På forsiden af annoncetillægget stod ”annoncetillæg” med den mindste af de skriftstørrelser, der var anvendt på forsiden.

Inde i annoncetillægget, der både indeholdt redaktionelle artikler og annoncer, var nogle annoncer markeret med ”annonce”, mens andre annoncer var markeret med ”advertorial”.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at annoncetillægget ikke var tydeligt markeret med ”annoncetillæg”, og at markeringen ”advertorial” ikke gjorde læserne tydeligt opmærksomme på, at teksterne var reklame, da teksterne fremstod som redaktionelle artikler både for så vidt angik det visuelle udtryk og indholdet, hvilket efter Forbrugerombudsmandens opfattelse øgede risikoen for, at læserne blev vildledt.

Forbrugerombudsmanden indskærpede reglerne over for dagbladet, der oplyste, at de ville ændre størrelsen af skrifttypen på markeringen ”annoncetillæg” og ændre markeringen ”advertorial” til ”annonce”.

Sagsnummer:
16/06512
 
Lovgrundlag:
Markedsføringsloven
 
Sidst opdateret:   7. april 2017